”Tunnbröd och surströmming är en svårslagen kombination”

4404
Torbjörn Ullsten med en surströmmingsklämma. Foto: Olof Wigren.
Annons

Tredje torsdagen i augusti är en högtidsdag för alla älskare av fermenterad strömming. Då är det premiär för årets surströmming och då ökar också försäljningen av  tunnbröd.

– Numera äter folk surströmming mer utspritt över året men visst säljs det extra mycket tunnbröd vid premiären, säger Torbjörn Ullsten, vd på Mjälloms Tunnbröd.

Det finns inget tunnbrödsbageri med en längre och stoltare historia än Mjälloms Tunnbröd. Företaget grundades av Rut Viberg 1923. Hon var farmor till Torbjörn Ullsten som är tredje generationen som driver Mjälloms.

Kuriosa är att i samma vik där Mjälloms Tunnbröd startade – Mjällomsviken –  fanns det under många år en omfattande surströmmingsproduktion.

Wedins Salteri var ett av de salterier som levererade mängder av burkar till hela landet, Sedermera flyttade salteriet till Häggvik och tillhörde de ledande salterierna i landet, innan verksamheten såldes.

– Jag minns Wedins surströmming mycket väl, säger Torbjörn. Och jag ska inte säga säkert, men jag tror att det var deras surströmming jag åt allra första gången.

Givetvis på en bit Mjälloms tunnbröd.

– För mig är vårt gammeldags tunnbröd och surströmming en självklar kombination. Det är rejält, smular inte och passar perfekt att göra en klassisk klämma på.

Annons

– Smörat tunnbröd, rödlök och gräddfil, kokt potatis och sedan surströmming. Herregud, så gott det är! Jag kan äta det nästan när som helst, säger Torbjörn.

I en tid då det går tungt för flera tillverkare av hårt tunnbröd, ökar omsättningen för Mjälloms.

– Jag tror att det beror på olika faktorer. Vi har ett starkt varumärke, har haft framgång med vår produktutveckling och bytte till en ny säljorganisation för några år sedan som varit väldigt framgångsrik.

Efterfrågan har ökat och företaget har anställt mer personal.

– Sedan i fjol har vi haft ett rejält uppsving. Vårt tunnbrödchips har blivit en försäljningssuccé över förväntan och samtidigt ökar försäljningen av våra traditionella produkter, säger Torbjörn och fortsätter:

– Det som kanske haft störst betydelse för våra framgångar är nog att vi vårdar vår historia, det genuina. Det går igen i allt vi gör. Från recepten vi använder oss av till designen på våra annonser och förpackningar.

FOTNOT: Mjälloms Tunnbröd tillverkades i Mjällom fram till 1977 då all verksamhet flyttades till Ullånger.