Rekordår för Mjälloms Tunnbröd som miljoninvesterar

2547
Torbjörn och Ethel Ullsten. Foto: Pressbild.
Annons

Familjeföretaget Mjälloms Tunnbröd i Höga Kusten visar upp rekordsiffror för 2017.

Omsättningen ökade med 6 procent till 23,3 miljoner kr och Mjälloms är nu den näst största tillverkaren av hårt tunnbröd i Sverige, med en marknadsandel på 13,8 procent.

 

Vd:n Torbjörn Ullsten hör till tredje generationen som äger och driver företaget och förklarar att fjolårets ökning inom dagligvaruhandeln var exceptionell.

– Vi växte med 19,1 procent där och våra traditionella tunnbrödsprodukter har stor del i det. De fortsätter att sälja bra.

Den relativt nya produkten tunnbrödschips – som kan användas både som tilltugg, till förrätter och som smaksättare – har i sin tur bidragit till att Mjälloms hittat nya kundgrupper. Tunnbrödschipsens försäljningsutveckling har varit strålande.

– Att vi växte så kraftigt inom dagligvaruhandeln när samtidigt den totala marknaden för hårt tunnbröd krympte med 1,2 procent, gör vår prestation än mer anmärkningsvärd, säger Torbjörn.

En stor del av framgångarna det senaste året tror Torbjörn Ullsten beror på nya förpackningar och satsningen på att ännu tydligare lyfta fram det genuina i företagets 95–åriga historia.

Annons

– Det var min farmor Rut Viberg som startade företaget i Mjällom 1923 och vi har ömt vårdat hennes recept och ursprunget. Det går igen också i våra nya förpackningar som vi lanserade i slutet av 2017, säger Torbjörn.

Hans hustru och närmaste medarbetare Ethel Ullsten är den som tagit fram den nya dekoren. Redan 2016 fick Mjälloms, tillsammans med kommunikations– och designbyrån Devocy, silver i Svenska Designpriset för designen på företagets produktförpackningar.

Under 2017 ökade inte bara omsättningen och marknadsandelarna för Mjälloms Tunnbröd. Företagets resultat var också mycket bra.

– Vi gjorde en vinst på 1,1 miljoner kr och det har vår engagerade personal stor del i. Den har sett till att produktionen fungerat väldigt bra, säger Torbjörn.

Han berättar att Mjälloms nu investerar 1,1 miljoner i en ny packmaskin för tunnbrödschips och vidtar åtgärder för att minska spill och förbättra hanteringen av små styckebakade bitar.

– Det kommer att göra oss ännu konkurrenskraftigare, ge oss möjligheter att utveckla nya produkter och generera fler arbetstillfällen.

Mjälloms, som är Sveriges äldsta tunnbrödsbageri, hade sin tillverkning i Mjällom fram till 1977 då verksamheten flyttade till Ullånger. Företaget har idag 15 anställda och en butik med självbetjäning som är öppen året runt. Intill fabriken finns en liten bagarstuga där man kan baka bröd i stenugn, som förr i tiden.

– Under perioden juni till mitten av augusti i fjol hade vi cirka 10 000 besökare. Det visar att det finns ett stort intresse för både våra produkter, vår historia och för Höga Kusten som destination, säger Torbjörn Ullsten.