Plug-in hybrid var det självklara tjänstebilsvalet för Nordtrafo

3069
Foto: Olof Wigren.
Annons

Nordtrafo i Nyland tillverkar effektiva transformatorer till bland annat laddstationer för miljöbilar.

När ägarna Andreas och Daniel Sjöholm valde nya tjänstebilar, föll valet på plug in–hybridbilar.

– Det ligger i linje med det vi jobbar med och det känns också bra att värna om miljön, säger Daniel.

Bröderna bor i Lugnvik respektive Härnösand och pendlar till arbetsplatsen i Nyland i varje dag.

De modeller de valt från Sundströms Bil i Kramfors klarar att köras på ren el–drift maximalt 62 kilometer utan att bensinmotorn används.

– Jag som bor i Härnösand, säger Andreas, klarar mig nästan hela vägen på bara el–drift.

Det ger en mycket låg driftskostnad.

– Någonstans kring 1,50 till 2 kr per mil. Sedan får man lägga till att bilen är skattebefriad de första fem åren.

Priset är dock högre jämfört med traditionella bensin– eller dieseldrivna fordon.

Annons

– Men staten subventionerar varje plug in–hybridbil med 20 000 kr och förmånsvärdet är lågt, säger Daniel.

De hämtade ut sina bilar förra hösten.

Nordtrafo levererar sedan en tid effektiva transformatorer till ett norskt bolag vilka använder dem till laddstationer för el– och hybridbilar.

– Vi har levererat ett tjugotal transformatorer i två olika storlekar så här långt och fler kommer det att bli då det satsas mycket på el/hybridbilar i Norge, säger Andreas.

Själva laddar bröderna Sjöholm sina bilar hemma och på jobbet.

– Just nu utvecklar vi en transformator för kunds räkning som är avsedd att användas vid just laddning av el– och hybridbilar i det egna hushållet. Den ska vi testa så fort det finns möjlighet, säger Andreas.

Kuriosa i sammanhanget:

Andreas och Daniels mor, Kristina, köpte den allra första KIA–bilen i Kramfors av Arnold Sundström.

En KIA Rio.

– Nu köpte vi två av KIA:s första plug in–hybrider i Kramfors av sonen Fredrik. Det är lite kul, skrattar Daniel Sjöholm.