Pink Hink är partybandet från Örnsköldsvik som lever på sin musik och sköter allting själva via kapellmästaren Patrik Forslunds bolag Blue Note Production.
– Vi har full kontroll på bolaget och det är bra flyt på förfrågningarna, men problemet är att det emellanåt kan vara lite svårt att få ihop bandet. Numera är inte alla killarna musiker på heltid. Det är ”bara” jag och Matte Andersson. De andra två har andra jobb också, säger Patrik Forslund.
Det började en gång i tiden med att Patrik och flera av hans musikaliska kompisar i stan bildade showgänget Mammas Salonger som under många år underhöll på restaurang Mammamia.
– Sen ringde det en kvinna som skulle fylla 40 år och ville ha ett coverband till festen. Jag satte samman ett. Det gick så bra och var så himla kul att vi bestämde oss för att fortsätta, berättar Patrik.
På den vägen är det.
Småningom fick bandet namnet Pink Hink och med från första början var Mikael Bergström, som är den Patrik Forslund startade aktiebolaget tillsammans med. Det heter Blue Note Production AB.
– ”Micke” slutade dock i bandet 2015 och då tog jag över ruljangsen själv. De andra i bandet är anställda per spelning som konsulter.
Uppdelningen fungerar bra. Det har inte varit några problem att hålla ihop bandet.
– Nej, vi har ett bra samarbete, säger Forslund. Det är inget tjafs. Vi kör alltid med öppna kort och alla vet som gäller.
Pink Hink har kontakt med bokningsbolag men sköter det mesta själv och har så gjort hela tiden. Även det ekonomiska.
– Dels vill jag ha kontroll på allting, dels är min före detta kollega Mikael väldigt duktig på företagsekonomi och håller sig uppdaterad hela tiden med nya regler. Hans pappa är också ett gott stöd. Jag rådfrågar ofta dem när det dyker upp frågetecken. Tack vare det har vi aldrig råkat ut för några obehagliga överraskningar utan legat steget före.
Patrik menar att det var naturligt att driva verksamheten som ett aktiebolag.
– Det är fördelaktigt på många sätt och du lägger företaget utanför det privata. Tyvärr, är det många som inte förstått det i den här branschen. Jag har hemska exempel på hur vissa sköter sin ekonomi på väldigt lösa boliner…
Kampen för att etablera sig som band har varit hård.
– Det är ett jäkla nötande att komma in i branschen, säger Patrik.
– Under lång tid fick vi prata oss in på spelningar och bearbeta folk hårt. Vi hade inget bra förhandlingsläge då, kan man säga. Men de senaste åren har det lossnat ganska rejält och nu blir vi ofta uppringa och bokade.
Marknadsföringen sker främst genom den egna hemsidan, som Patrik själv gjort.
– Sedan har ju allt arbete vi lagt ned betalat sig. Vi har ett namn nu och vi har en publik som frågar efter oss. Det betyder mycket. Det händer till och med att vi tipsar arrangörer om andra band som vi tycker om, när vi själva har fullt. Även om det är ganska ovanligt i den här världen. Men varför inte dela med sig om det går bra?
För Pink Hink handlar vardagen om spelningar på bland annat krogar, företagsevent, skolfester, Ålandsfärjor, festivaler och i svenska fjällvärlden.
Det blev också en del gig i Alperna under början och mitten av 2000-talet.
Totalt spelar Patrik 150-170 dagar om året. Ibland som trubadur, med sin dansbandsduo Duo Vi, eller med Tre Hinkar, som är en lite mindre variant av Pink Hink.
Företagsspelningar är det som ökar mest.
Musiker o c h affärsman.
Det är sådan han är, Patrik Forslund.
– Jag har lärt mig mycket genom åren och detta med att driva företag är också väldigt intressant.
Enda gången Pink Hink varit nära att sluta, var när det drabbades av tre obetalda spelningar i rad.
– Vi blev blåsta två gånger och en arrangör gick i konkurs. Då kändes det tufft. Då undrade man, vad fan håller vi på med?
– Men det där har vi lagt bakom oss nu, säger Patrik Forslund.