Osten från Södra Svedjan är en framgångssaga som nått ända till Grand Hôtel i Stockholm

1037
En ost från Svedjan Ost. Foto: Svedjan Ost.
Annons

Den började som en idé i en tid av tankar på hur man kan överleva, bo och verka i en liten by på landsbygden.

Den förverkligades efter utbildning och målmedveten satsning.

Nu är den mer eller mindre en framgångssaga.

Svedjan Ost, som tillverkas av paret Pär och Johanna Hellström i Södra Svedjan i norra Västerbotten, är prisad. Efterfrågan på ostarna från gårdsmejeriet ökar stadigt.

– Sedan vi drog igång verksamheten hösten 2011 har vi bara känt medvind, även fast det varit mycket hårt jobb och att kraven från oss själva ökar hela tiden. Vi vill hela tiden förbättra våra ostar. Att spetsa produktionen, peta i detaljer… det är nästan som en idrottslig utmaning, säger Pär.

Ostarna säljs bland annat i hela Västerbotten, i Finland och på utvalda ställen i Stockholm samt på en del restauranger runtom i landet. De har vunnit flera utmärkelser.

Svedjan Gårdsost vann t ex SM i mathantverk 2014 i klassen pressad hårdost. Även Rustik, en blåmögelost, har vunnit SM-medalj.

– Det är vi förstås tacksamma för. Men den högsta vinsten för oss är att vi kan utveckla gården och leva på det vi gör.

Annons

– När vi bara hade våra 35 mjölkkor i lantbruket gick det inte. Osttillverkningen har gett oss en helt annan grundstabilitet, säger Pär.

Han och Johanna är stolta över att kunna förädla råvaran och ta fram ostar av hög kvalitet.

– Vi lägger verkligen vår själ i det här. Både designen och smaken är viktig för oss. Men det är absolut inget självändamål att växa oss stora. Kvaliteten betyder allt, där kommer vi aldrig att kompromissa.

– Det här med att öka produktionen tar vi ett steg i taget. Vi är ju fortfarande mjölkbönder och den delen måste också fungera. Vi köper vissa tjänster till lantbruket av avbytare för att hinna med allting och vi har också anställt en instegsjobbare från Colombia. Oscar Gallon-Barreto heter han och kom till Västerbotten via Ecuador.

– Han hade med sig erfarenheter av att tillverka och sälja yoghurt och arequipe, en latinamerikansk dessert baserad på mjölk.

Någon stor marknadsföringsbudget finns inte.

– Vi har skapat ett intressant varumärke genom att vara med på marknader och för att kunderna uppskattar det vi gör och gjort andra nyfikna, säger Pär.

Idag kan du bli serverad ost från Svedjan Ost på anrika Grand Hõtel i Stockholm.

Ett gott betyg på att kvaliteten är hög på det som tillverkas i den lilla byn i norra Västerbotten.