Nu är hösten här och snart hög tid att förbereda bilen inför vintern

1873
Lackbehandla bilen kan vara en bra investering inför vintern. Foto: Fotoakuten.
Annons

Hösten är här och snart är vintern det också.

Därmed är det också tid att tänka på att förbereda bilen för det som komma skall.

Kolla vinterdäcken, kanske beställa tid för lack- och rostskyddsbehandling och en del annat som kan vara bra.

Fr o m den 1 oktober är det tillåtet att använda dubbdäck. Du får sedan ha dem på t o m 30 april.

Det är lag på att du s k a ha vinterdäck om det är vinterväglag under perioden 1 december-31 mars.

Dessa måste då ha ett mönsterdjup på minst 3 mm.

Samtidigt som du byter från sommardäck till vinterdäck ska du se till att rengöra däcken noga och förvara dem på lämpligt sätt.

Både fälgarna och däcken bör rengöras och torkas, stenar och annat som sitter fast i mönstren ska tas bort.

Annons

Däcken ska förvaras hängande eller i liggande position. Dessutom på ett mörkt, svalt och torrt ställe. Däck som ställs mot en vägg eller liknande kan bli skeva.

För att motverka de rostangrepp som kan uppstå när du åker på saltade vägar bör du vaxa eller ännu hellre kosta på bilen en lackbehandling. En investering som lönar sig på sikt.

Att tvätta bilen ordentligt är ett minimum. Du bör också vaxa den med jämna mellanrum.

Tvätta helst bilen själv.

Hyr en halvtimme eller timme i en tvätthall om du inte har tillgång till egna lokaler.

Många av de nya, moderna maskintvättarna är bra men de äldre rengör inte alltid ordentligt och är det borsttvättar finns det risk för att borstarna är smutsiga.

För att ha bästa tänkbara skydd inför den årstid där saltet ligger på våra vägar, ska du satsa på en lackbehandling av något slag. Den stöter bort smuts, salt, surt regn, avfettningsmedel och UV-strålar.

Det finns olika typer att välja på.

En enkel lackbehandling består i allmänhet av polering och vaxning. Den är också lättast att utföra själv.

Gör du den riktigt ger den en hållbarhet från alltifrån tre till tolv månader.

Nästa nivå är lackförsegling.

Den genomförs genom att ett medel läggs på som är hårdare än vanligt vax, vilket också ger en längre hållbarhet. Man brukar tala om mellan ett år och 18 månader.

Eftersom det inte är alldeles enkelt att hålla isär begreppen är det viktigt att noga ta reda på exakt vad som ingår i behandlingen. Och vad som anges om återbehandlingar och vad dessa kostar.

Se också till att du får garanti på jobbet.

Helst en skriftlig sådan.

Vilken lack din bil har spelar ingen roll.

Klarlack, som finns på bilar med metalliclack, är nästan lika känslig som vanlig kulörlack.

Vilken typ av behandling du ska kosta på dig beror förstås också lite på hur gammal bilen är och om du snart ska sälja den. Ju nyare bil desto vettigare med bästa tänkbara skydd. Ska du däremot göra dig av med den inom ett år kan det gott räcka med en billigare behandling.

För att motverka rostangrepp bör du också kosta på din bil en rejäl rostskyddsbehandling.

En ny bil bör rostskyddsbehandlas inom 40 månader från inregistreringsdatumet. Sedan rekommenderas en ny behandling vart fjärde år. Rosten ska aldrig få chans att få fäste.

Vårt nordiska klimat är tufft mot bilen. Det fabriksrostskydd som den har är ofta inte tillräckligt. Även galvaniserad plåt bör kompletteringsbehandlas med vaxbaserade medel.

Du har kanske 12 års rostskyddsgaranti på din bil men fabriksgarantin gäller i regel bara vid genomrostning av karossen. Rostangreppet måste också ha påbörjats inifrån karossen för att du ska få någon glädje av garantin.