Idén och initiativet till Höga Kusten Motorvecka – som i år genomförs 31 juli till 4 augusti – kommer från Per–Erik Eriksson i Kramfors, som också är huvudansvarig för den sedan starten 2017.
För honom är intresset för bilar, och företrädesvis amerikanska bilar, djupt rotat.
– Det har blivit en livsstil att köra bil och båge och jag har fått massor av vänner tack vare det, säger han.
Här kommer tio raka frågor till Per–Erik Eriksson.
Svaren kan ge en viss bild av vem mannen bakom Höga Kustens största motorevenemang är.
Vilken var den första bilen du köpte?
– En Opel Manta 1974 som snabbt byttes mot en Ford Mustang Mach 1 1969.
Hade du någon förebild som ung?
– Ja, min pappa.
Vilket är Höga Kustens Motor-Mekka?
– Tveklöst Örnsköldsvik!
Den bästa bilen du ägt?
– En Buick GS 455 Convertible 1970.
Vilken bil skulle du v i l j a äga?
– Det är två: en Dodge Coronet Superbee Convertible 1968 och en De Soto Adventurer coupe 1958. Båda med legendariska Hemi-motorer!
Vilket är ditt finaste motorminne?
– Det finns väldigt många men ett är när jag träffade min nu framlidna fru på Powermeet i Västerås 1995. Ett annat när Kramfors Big Meet Motorshow skapades på tidigt 90–tal i Saab:s gamla lokaler. Och när jag kom hem efter fyra år i Norge och vi körde igång Riverside Rock’n’roll Nostalgic Car Weekend.
Vilken är den skönaste musiken i bilen?
– Jag är allätare när det kommer till musik, så dagsformen och känslan avgör. Men lite fartig rock’n’roll eller country med rätt gung sitter aldrig fel.
Vad går definitivt bort på en bilträff?
– Busliv i onormal form och gnälliga miljöaktivister utan verklighetsförankring.
Varför trivs du så bra i USA?
– Livsstilen, hövliga människor utan avundsjuka och jantelagstänk, bilarna, historien, Pacific Coast … jävlar anamma–feelingen… bensinpriset … och den storslagna naturen. Bland annat.
Det här är Höga Kusten Motorvecka om tio år?
– Ett självspelande piano med 50 000 besökare, eller? Ja, ställer alla upp och drar sitt strå till stacken så ser jag inga hinder.