Magnus Haglund i Kramfors tillverkar träbåtar som är riktiga skönheter

4200
Foto: Olof Wigren.
Annons

De är skönheter, skapade med ett mästerligt hantverk.

Magnus Haglunds träbåtar är någonting utöver det vanliga.

I sina oansenliga lokaler i Kramfors bygger han båtar som folk står på kö för att köpa.

Det är 22 år sedan som Magnus registrerade sitt företag Snickeri Träbåten.

Han hade gått den gustavianska möbelsnickarutbildningen på Träakademin men kände att båtbygge lockade mest.

– Jag fastnade helt enkelt för det och började hemma i garaget. Sedan har jag bytt lokaler successivt.

– Den här på Norrlimstagatan är den största jag haft, men jag hyr även in mig på andra ställen. Till exempel för ytbehandling.

Magnus och en av hans träbåtar. Foto: Olof Wigren.

Magnus får hjälp med att dra undan en presenning och visar sin senaste båt. En motorsnipa med köl med mera av ek, bordläggning av furu och inredning i mahogny.

Annons

Den är utrustad med en Albin encylindrig inombordsmotor och beställd av en köpare söderifrån som ska ha den i sin sjöbod i Norrfällsviken.

Träet är behandlat med en blandning av trätjära, linolja och balsamterpentin i åtskilliga varv.

– Jag tillverkar även ekor, jollar och roddsnipor i olika modeller.

– En av dem jag gör är samma modell som en gammal flottarbåt som jag såg på Sandslån. Jag fick tillstånd att rita av den och bygga den.

För Magnus tar det upp till 500 arbetstimmar för att bygga en båt.

Ingen av dem han tillverkar är längre än fem meter.

– För att det ska bli effektivt har jag minst två på gång samtidigt som jag kan jobba med omlott.

– Varje båt görs på beställning, jag ligger inte på något lager, och som mest kan du få vänta upp till två och ett halvt år på en.

Flest beställningar får han genom att vara med på Mässan Allt för Sjön i Stockholm.

– Men vissa år åker jag inte dit. Det är när jag har har nog med jobb ändå.

Foto: Olof Wigren.

Motorbåtarna kan fås med antingen bensin–, diesel–, eller el–motor.

– De här renoverade Albin–motorerna är riktiga klassiker. De går bra och har ett karaktäristiskt dunk–dunk–ljud, säger Magnus med ett leende.

Hur många båtar han tillverkat hittills har han faktiskt ingen aning om.

— Jag tycker inte det är så viktigt. Det viktigaste är att kunderna blir nöjda och att jag kan utforma varje båt efter specifika önskemål.

– Det här är en småskalig verksamhet med stor flexibilitet och det är så jag vill ha det, säger han.