”Jocke” Strindlund hade motorolja i blodet. Pappa Håkan tävlade i rally och mycket har kretsat kring motorer hemmavid.
Sedan några år satsar den 21–årige bjärtrågrabben på folkrace och målet är att en dag få tävla i rallycross.
– Jag började med folkrace när jag fyllt 15 år, sedan min kompis Daniel Nordin bett mig testa. Han och pappa såg att jag hade talang och Daniel lät mig dela bil med honom på tävlingar, berättar ”Jocke”.
Sedan har det rullat på, bokstavligt talat.
För fyra somrar sedan blev han som junior tolva av 114 tävlande på Svensk Bilsports största folkracetävling, NGK Masters, i Karlstad.
2015 fick han börja tävla med seniorerna och tog idel pallplatser.
– I år har jag haft mycket med jobbet och bara kört två tävlingar. I dem hade jag dessutom otur med trasiga bränslepumpar, suckar han. Men inför 2019 är det en hårdare satsning som gäller.
Folkracesporten är stor i Norrland. Bland annat tävlas det mycket i Östersund, Åsele, Örnsköldsvik och Krokom.
”Jocke” skulle dock inte kunna hålla på om det inte vore för sina sponsorer.
– Jag har flera lokala företag som sponsrar mig och gör det här möjligt. Sponsorer jag ordnat själv. Farsan hjälpte mig att ställa i ordningen bilen första året, sedan sa han: ”I fortsättningen får du göra som jag gjorde, skaffa sponsorer”. Det har varit en bra skola.
– Om jag vill tävla i rallycross måste jag dra in enormt mycket mer pengar och det hoppas jag kunna fixa. Jag är mycket tacksam för allt stöd jag får, både från sponsorer och från nära och kära. Utan dem skulle jag inte kunna hålla på.
Vilka är dina bästa egenskaper?
– Först och främst är det mitt lugn. Jag hetsar aldrig upp mig, är inte nervös. Jag håller huvudet kallt. Sedan är det en stor fördel att bygga sin egen bil från grunden, så att du vet exakt hur den fungerar.
Att vara konsekvent är en annan fördel.
– Jag har inte hoppat hit och dit mellan bilar och motorer, utan hållit mig till Opel och använt mig av Saab 2.3–motorer. Det har varit en bra kombination för mig.
I nuläget använder han sig av två bilar.
– Det är nästan nödvändigt. I folkrace kan man ju tvingas sälja sin bil för 8 000 kronor efter varje tävling. Då gäller det att vara garderad så att man inte står helt utan.
Team Strindlund har också en husbuss som hans pappa och Jesper Wiberg har byggt om från en vanlig passagerarbuss.
– Den är superfin. Det är plats för en bil därbak, sedan har den sju bäddar och allt behövs för att bo i den under tävlingsresorna.
Siktet är inställt på att få köra i rallycrossens 2150–klass i framtiden. Den lägsta, som inte kostar för mycket.
– Får jag köra på och har lite flyt ska det kanske vara verkligen inom några år, säger ”Jocke” Strindlund.
FOTNOT: Detta reportage har tidigare varit publicerat i tidningen NORDSVERIGE.