10 000 besökare.
Så många uppskattar arrangörerna att första årets Höga Kusten Motorvecka lockade.
– I år blir det både fler besökare och fler event. Allt tas ett steg till, säger Per–Erik Eriksson som är huvudansvarig.
Utan att göra några jämförelser i övrigt, är det Motorveckan i Lycksele som tjänar som den främsta inspirationskällan för Höga Kusten Motorvecka.
Till Lycksele – som har drygt 8 500 invånare i tätorten och ungefär 12 000 i hela kommunen – kommer det cirka 60 000 besökare under de dagar som motorfolket har sina event varje sommar.
– Går det att göra något så stort och bra där måste det gå att åstadkomma något liknande här, där det både finns fler människor och ännu fler entusiaster, resonerade Per–Erik Eriksson och fick ett antal likasinnade med på satsningen som gjordes förra vintern.
Flera klubbar och olika samarbetspartners lyckades på bara några månader sätta ihop ett imponerande program och skapa en dragare som omfattade olika platser av Kramfors kommun.
– I år har vi ännu fler klubbar som med i organisationen och vi har även fått med bland andra SHRA i Örnsköldsvik.
– Det är fantastiskt roligt och visar att det här är ett arrangemang som kommit för att stanna och har stor potential att växa, säger Per–Erik.
Målsättningen på sikt är att med Kramfors som bas engagera ännu fler för att fortsätta expansionen.
– Höga Kusten är ju numera inte bara ett världsarvsområde utan en destination för hela Ångermanland och Höga Kusten Motorvecka ska vara vad den heter. En motorvecka för hela Höga Kusten.
Årets program har både bredd och spets.
Allt ifrån traditionella inslag som cruising, rallyn och bilträffar till dragracing och watercross.
– Vi vill erbjuda något för alla intressen.
– Det här ska vara en vecka där man känner gemenskap över intressegränserna och samtidigt är en del av någonting som är stort och viktigt för Kramfors och för besöksnäringen i hela Höga Kusten, säger Per–Erik Eriksson.