1987 flyttade Håkan Andersson från Alfta i Hälsingland – där han är född och uppvuxen – till Malmö.
– Sen har det inte blivit att jag kommit härifrån, säger mannen som utsetts till Årets Dragspelare 2022. Något som det tog en stund att ta in, när han fick beskedet.
Det var studier för Lars Holm på Malmö Musikhögskola som lockade Håkan till Skåne.
– Han var den främste accordeonläraren i landet. Att få spela för honom var så betydelsefullt för mig egen utveckling och fortsatta, musikaliska resa.
Att Håkan valde dragspel kan vi delvis tacka hans morbror Leif för.
– Han hade fått ett litet Hagström–dragspel i unga år och min morsa tyckte att det var fint om jag ville använda det när jag skulle börja ta musikundervisning på mellanstadiet.
– På den tiden skulle ju alla börja med blockflöjt innan man fick välja ett annat instrument, men hur det än var lyckades jag på något sätt komma undan blockflöjten. Jag fick köra på dragspel direkt. I början var jag väl inte så idog men när jag var runt 13 år spelade jag många timmar om dagen.
Går inte att ”fjösa på lite”
Visst, Håkan hade talang. Därom rådde inget tvivel. Men den hade inte tagit honom så här långt, utan all övning, allt nötande.
– Vid ett tillfälle under de här tidiga åren somnade jag med dragspelet på mig. Man brukar inom idrotten prata om att man behöver lägga minst 10 000 timmar på träning för att blir riktigt bra. Jag tror det är likadant med musiken. Ska man lyckas går det inte att bara ”fjösa på lite”.
Hans första musiklärare på Ovanåkers musikskola var Nils–Erik Nilsson från Kårböle, god vän och spelkamrat med bland andra Sone Banger.
– Sen fick jag spela för Per–Olof Bertilsson men även för Maths Gunnarsson under en kort tid då Per-Olof gjorde militärtjänst.
– Jag minns att jag redan som nybliven tonåring var helt inställd på att jobba med musik på något sätt. Jag frågade min syokonsulent om råd och blev tipsad om Bollnäs folkhögskola där Tage Johansson var en lärare som hjälpte mig att nå en ny nivå. Sedan bar det av till Falun för studier på Kopparbergs läns landstings högre musikskola (numera Falu Musikkonservatorium) för Sören Rydgren.
– Det känns som evigheter sedan nu…
Fastnade för jazz
När kompisarna i skolan och på fritiden lyssnade på Kiss, Sweet och Abba på mellanstadiet och högstadiet, var Håkan inne på jazz.
– Jag kände mig som en katt bland hermelinerna, säger han. Min morfar var en stor jazzdiggare, han influerade mig. Jag fastnade särskilt för Oscar Peterson, Count Basie, Modern Jazz Quartet, Lasse Gullin och Sarah Vaughn.
Sedan blev det en hel del lyssnande på klassisk musik. I Håkans stora skivsamling är jazz och klassiskt dominerande, men en och annan dragspelsplatta finns också i samlingen.
– Det var först i någorlunda vuxen ålder som jag också började lyssna på, och gilla, popartister som till exempel Stevie Wonder, Elton John och The Beatles.
Tappade nästan hörseln
Musik. Varje dag i Håkan Anderssons liv är en dag med musik.
– Jag kan inte tänka mig någonting annat än att ha det så.
Därför blev förskräckelsen så stark när han för två–tre år sedan – plötsligt – tappade nästan all hörsel på sitt vänstra öra.
– Det, och min sedan 20 år ständiga tinnitus, gjorde att jag blev… ja, livrädd. Det var det värsta tiden i mitt liv. Tack och lov, återfick jag hörseln efter en och en halv månad. Det var lycka.
En slags lycka – eller ska vi säga glädje kombinerad med genuin förvåning – upplevde han också när han blev uppringd av Per Romin, ordförande i Sveriges Dragspelares Riksförbund.
– Jag trodde först att han ville ha ett arrangemang eller något sådant till Accordion Club, jag förstod inte först riktigt att han menade mig när han pratade om Årets Dragspelare. Men det är ju otroligt häftigt och genererar också en del uppmärksamhet.
Är balladsentimental
Uttrycksfull musik, oavsett genre, är det Håkan spelar allra helst.
– Jag gillar att spela musik som har bygger på fin harmonik och klang. Det spelar egentligen ingen roll vilken genre det är och genom åren har jag spelat en ofantlig massa musik.
– Det går nog att säga att jag är lite balladsentimental. En lyriker. Jag tycker om att improvisera långsamma linjer.
Två av hans finaste minnen hittills från spelningar är dels en konsert med Malmö Symfoniorkester.
– Jag skrev arrangemanget och spelade själv solostämman. Det var en tysk dirigent – Rainer Honeck – som ledde orkestern i en trettondagskonsert och jag var lite orolig över hur han skulle se på dragspelet. Det finns ju visst förakt för instrumentet i en del kretsar. Men det var en fantastisk kille, vi synkade direkt, och han visade sig vara konsertmästare i Wiens Filharmoniker så nu har jag sett honom även i nyårskonserten på TV.
– Vid ett annat tillfälle fick jag spela med bland andra Björn J:son Lindh och Janne Schaffer på avslutningen av Västerviks visfestival. Det var en magisk kväll, jag hade egentligen lämnat scenen och gått till hotellet men hörde musiken från slottsruinen, bestämde mig för att gå tillbaka och vi spelade ”Vem kan segla förutan vind”, J:son lade stråkmattor med sina synthar, Janne improviserade på gitarr och jag på ett knappdragspel som råkade stå scenen, jag hade ju lämnat mitt instrument på hotellrummet… publiken i den fullsatta ruinen var andäktig, cigarettändarna åkte fram och lyste upp hela ruinen, publiken nynnade svagt med i melodin, vi bara njöt. Det kommer jag aldrig att glömma.
Trots snart 36 år i Skåne har Håkan Andersson hälsingedialakten bevarad.
– När jag pratat med norrlänningar, som nu med dig, eller när jag är uppe i Hälsingland och hälsar på, då blommar hälsingskan i mig ut.
Så, Årets Dragspelare 2022 må bo i Malmö men han är en man av Hälsingland.
Några fakta om Håkan:
Född i Hälsingland men bor i Malmö sedan drygt 35 år tillbaka.
Lektor i Musikteori vid Musikhögskolan i Malmö.
Har bland annat Musiklärarexamen 160 p (huvudinstrument accordeon, biinstrument kontrabas), Musikteorikurs 40 p, Konstnärlig Högskoleexamen i Musik Komposition/Klassisk 120 p, samtliga utbildningar på Musikhögskolan i Malmö.
Verksam som både musiker, arrangör, tonsättare och har medverkat på en rad olika CD–skivor.
Har också gjort diverse “ströjobb”(till exempel vid radio och TV) med olika skådespelare och sångare och musiker, bland andra Olle Adolphson, Lars Berghagen, Gunnar Bernstrup, Evert Ljusberg, Jan Malmsjö, Christer Nerfont, Mikael Neumann, Mikael Samuelsson, Jan Sigurd, Anna-Lena Brundin, Helen Sjöholm och Sven Bertil Taube.
Spelat med såväl Malmö Symfoniorkester som Malmö Operaorkester.
Årets Dragspelare
– från 1991 till 2022
Här är alla som fått utmärkelsen Årets Dragspelare genom åren:
1991 Anders Larsson
1992 Nils Fläcke
1993 Jörgen Sundeqvist
1994 Sören Rydgren
1995 Bengan Janson
1996 Pierre Eriksson
1997 Eskil Columbus
1998 Sone Banger
1999 Annika Andersson
2000 Lars Holm
2001 Lars Karlsson
2002 Niklas Sundén
2003 Alf Hågedal
2004 Daniel Andersson
2005 Benny Andersson
2006 Åsa Arvidsson
2007 Folke Lindqvist
2008 Roland Cedermark
2009 Lars Ek
2010 Per–Olov Bertilsson
2011 Kalle Bengtsson
2012 David Wahlén
2013 Anita Agnas
2014 Lisa Eriksson Långbacka
2015 Bernt Andersson
2016 Leo Florin
2017 Tommy Nilsson
2018 Irina Serotyuk
2019 Donne Laitila
2020 Håkan Widar
2021 Beiron Hultman
2022 Håkan Andersson
Förutom Håkan Andersson var följande dragspelare nominerade till utmärkelsen 2022:
Peter Forsell, Lars-Göran Weinberg, Lars-Emil Öjeberget, Magnus Jonsson, Stefan Wenerklang, Åsa Sundstedt, Irina Krjutjkova och Fredrik Hangasjärvi.