Den var tänkt att bara utgöra ett komplement till butiken i Sollefteå, där Carina Coomber sålde produkter inom new age och andlighet. Men Amulettens e-handelsbutik har växt och blivit landets största inom sitt område.
– Några av förklaringarna är att vi gjort allt själva från grunden, är bra på kundsupport och hela tiden jobbar med sökmotoroptimering, säger Carina.
Intresset för andlighet har hon haft sedan tonåren.
– Jag var nog lite av en sökare, som besökte olika kyrkor och ville uppleva religioner utifrån mina egna erfarenheter av dem. När jag sedan blev utbränd för drygt tio år sedan och inte kunde fortsätta att jobba som lärare, bestämde jag mig för att både byta yrkesbana och bostadsort, förklarar hon.
Carina och hennes man David, som är engelsman, bodde i Sundsvall, köpte butiken Amuletten som då hade funnits sedan 2002 och flyttade både den och sig själva till Sollefteå i västra Ångermanland.
– Vi byggde ett ekohus i Långsele och det fanns gott om lediga butikslokaler att välja på i stan. Den vi hade på Storgatan var både större och bättre anpassad till vår verksamhet än den vi hyrde i Sundsvall, säger hon.
Butiken är numera stängd.
All verksamhet är fokuserad på e-handeln.
– Men kunder kan beställa på nätet och få det levererat eller hämta i Sollefteå, så viss direkt kundkontakt finns fortfarande.
Varje månad levereras cirka 450-500 paket till kunder inte bara i Sverige utan även i Norge och Finland. Under julmånaden december fördubblas antalet försändelser.
– När vi skickar ut nyhetsbrev till våra för närvarande 14 000 prenumeranter blir det sådan fart på försäljningen att vi nästan inte hinner med oss, ler Carina.
Hon fortsätter:
– Tanken när vi startade e-handelsbutiken 2008 var att den skulle kunna inbringa några tusenlappar i månaden för att bidra till en mer stabil lönsamhet. Men innan vi bestämde oss för att stänga butiken stod e-handeln för 95 procent av omsättningen.
Carina tror sig veta hur e-handen blivit så framgångsrik:
– Vi jobbar målmedvetet med ständiga uppdateringar och sökmotoroptimering. Det är Google som vi lägger all kraft på. Till en början gjorde vi ett jättejobb med grunden, sedan har vi ägnat oss åt regelbundet underhåll och gör större insatser med jämna mellanrum.
Den egna hemsidan är den överlägset viktigaste marknadsföringen. I övrigt inskränker den sig till enstaka annonser i facktidningar som Free och Nära.
– Vi var med på en del mässor och event som till exempel Urkult i Näsåker tidigare, men det tog för mycket kraft i förhållande till vad det gav.
En stor fördel, anser hon, är att Amuletten satsat på ett i stort sett egenhändigt utvecklat system för e-handel och lagerhantering.
– Min man, som är dataingenjör, har gjort nästan allting på egen hand. Han står för hårdvaran och jag för mjukvaran, skrattar Carina.
Med tiden har de också lärt sig hur detaljer kring betalsätt, logistik och fakturering kunnat förbättras och effektiviseras.
– Min bestämda uppfattning är, att om vi inte gjort så mycket själva utan köpt alla program och ett färdigt system hade vi varken kunnat få den här lönsamheten och eller kunnat växa så mycket som vi gjort. Nu har både hållit nere kostnaderna för driften och samtidigt uppnått hög flexibilitet.
Carina beskriver Amuletten som en butik som står för en profilering och fördjupning av de äldre traditionerna utanför religionerna.
– Jag är ingen dömande och kategorisk person och det färgar också butikens sortiment. Kunderna ska kunna hitta sina egna vägar till det som de vill finna och kunna fördjupa sina intressen med hjälp av oss.
– Allt fler svenskar blir också nyfikna på det vi säljer och det vi fokuserar på, mycket tack vare att det mediala fått större uppmärksamhet i medierna. Jag tror att den trenden kommer att förstärkas framöver, säger Carina Coomber.