Det kunde ha förblivit en sömnig men intressant rest från Det Kalla Krigets dagar. En underjordisk militäranläggning på en ö dit man bara kan ta sig med färja.
Nu är det någonting helt annat. Faktiskt en av Höga Kustens mest välbesökta och spännande besöksmål.
Det handlar förstås om Hemsö Fästning och om att inte låta sig begränsas.
Den största delen av sitt yrkesverksamma liv har Christer Sefbom jobbat inom besöksnäringen globalt.
Nu driver han och hustrun Kikki en fästning på en ö utanför Härnösand.
– Hemsö Fästning är en jättedragare för besöksnäringen i Höga Kusten och den har potential att bli ännu attraktivare de kommande åren, säger Christer.
Det hade han inte trott när han köpte en packmoppe och tillsammans med sin fru tog hand om restaurangen på Hemsö Fästning sommaren 2009.
Då hade paret nyss flyttat hem till Sverige efter några år i Seattle, USA.
Det var Kikki som fick honom att flytta till Härnösand.
– Jag blev förtjust över möjligheterna på Hemsö. Jag blev faktiskt alldeles skakig av eufori när jag såg anläggningen.
– Fästningen i sig är magisk i sin lockelse och potentialen för hela anläggningen är e n o r m. Det påpekade jag också för alla jag kom i kontakt med, skrattar Christer.
Både Länsmuseet och fastighetsägaren Statens Fastighetsverk fick tips och råd om hur de skulle göra för att öka antalet besökare till Hemsö Fästning.
– Hösten 2009 blev vi kallade till ett möte i Uppsala, där representanter för Statens Fastighetsverk helt sonika sa: ”Ni som har så många idéer, kan ni inte överta driften?”. Vi svarade direkt; vi kör!
Ett femårskontrakt skrevs under – som förlängts sedan dess – och en helt ny restaurang för 16 miljoner kronor har tagits i bruk för några år sedan.
– Bland det första vi gjorde var dock att byta slogan för Hemsö Fästning. Från det osexiga ”En relik från det kalla kriget” till ”Bomber & granater, kungar & spioner – ett bombsäkert besöksmål för hela familjen”.
Entreprenören Christer Sefbom och hans fru såg antalet besökare öka från 4 000 om året till 7 000, till 10 000, till 15 000 för att 2018 uppgå till drygt 20 000.
– Vi är 25–30 personer som jobbar här under sommaren så vi är också en stor och viktig arbetsgivare. Nu vill jag att vi blir fler som hjälps åt att dra nytta av dem som besöker oss. Hela Höga Kusten behöver många fler aktörer inom upplevelser och restaurangnäringen. Om alla hjälps åt och fler engagerar sig, leder det till en fantastisk utveckling för hela destinationen, säger Christer.
Själv är han en gedigen ambassadör för både Hemsö, Härnösand och Höga Kusten.
– Det kan alla bli. Så mycket handlar om attityd och värdskap för att nå framgång. Och det kostar ingenting.
Efter att bland annat ha jobbat till sjöss, kvalitetssäkrat lyxhotell och kryssningsfartyg över hela världen, ägnat sig åt besöksnäring i både Asien, Europa och Nordamerika och dessförinnan varit krogägare i Sundsvall – Fem rum & kök – är Christer och Kikki Sefbom besjälade av att utveckla Hemsö Fästning till nya höjder.
– Man måste vara lite tokig för att ta sig an något sånt här, men ärligt talat: det gick inte att motstå. Och nu ska vi göra det här till någonting ännu häftigare!