Fjällräven är ett klassiskt varumärke, skapat i Örnsköldsvik för 58 år sedan och ägt av en börsnoterad koncern med stark ställning på både den svenska och internationella friluftsmarknaden.
Det är också Fjällräven som gjort Naturkompaniets friluftsbutik i Själevad till en av Västernorrlands hetaste besöksmål.
Med de två stora Fjällräven-skyltarna på taket till den stora fastigheten vid E4:an strax söder om Örnsköldsvik, är det lätt för besökare att hitta till Naturkompaniet som finns vägg i vägg.
Och många kommer hit.
Fler och fler för varje år.
– Från början fanns det bara en liten fabriksförsäljning här, men sedan butiken byggdes ut och blev en outlet för 13 år sedan har både omsättningen och besökarantalet skjutit i höjden, säger butikschefen Emma Bylin.
Här säljs det mest av de varor som utgått eller ska utgå ur det ordinarie sortimentet. Men butiken har även ett stort ordinarie sortiment av både kläder och hårdvara samt en väldigt stor fiskeavdelning.
– Under perioden juni till augusti kan det vara hysteriskt mycket folk, säger Emma.
Fjällräven startades av Åke Nordin 1960 sedan han konstruerat och startat tillverkningen av en ryggsäcksram i aluminium och klädd med kondensfritt tälttyg.
Företaget utvecklades och fler produkter lanserades.
Fjällräven blev ett begrepp bland både utemänniskor och Svenssons. Märket stod för kvalitet och innovativa lösningar.
Under 1970-talet blev ryggsäcken Kånken en storsäljare och Grönlandsjackan bars av många. Idag säljs Fjällrävens produkter i över 20 länder.
Naturkompaniet ägs sedan 2001 av börsnoterade Fenix Outdoor AB som även äger Fjällräven.
För närvarande har Naturkompaniet 33 friluftsbutiker i kedjan.