Nu börjar det snart få lite töntstämpel, detta med yran över att stockholmare kryssar till Höga Kusten.

1434
Foto: Birka Cruises.
Annons

Birka Cruises kryssningar till Höga Kusten är en formidabel succé.

Kul!

Det är ett bra betyg för besöksnäringen och viktigt för utvecklingen av Höga Kusten som destination.

Men snart börjar den här nippriga yran över kryssningarna att tangera töntstämpel-nivån.

Höga Kusten är ett starkt varumärke. Det lockar folk. Från andra världsdelar, från Norden och från Sverige.

Att det kommer hundratals stockholmare – och andra… – i kryssningsbåt är bara e t t bevis för att Höga Kusten har dragningskraft.

Jag är tveksam till om vi behöver ta fram drillflickor och paradorkestrar och kommunalråd med bakåtvända kepsar när Birka Cruises lägger till.

Det för nästan mina tankar till när det engelska kungahuset besökte sina kolonier för årtionden sedan. Folkets underdånighet och så vidare. Mössan i handen.

Annons

Utnyttja möjligheten att marknadsföra Höga Kusten, visa upp ett gott värdskap – men snälla nå´n: vi behöver inte bete oss som om vi aldrig sett en turist förut.

Resenärerna på Birka Cruises har mer anledning av att vara imponerade av Höga Kusten än vi av att de vill komma hit.