Säger du Dockstaslippers nickar många igenkännande och ler. De har tillverkats i snart 100 år och nått nya kundgrupper genom åren.
Lika klassisk som skorna är Docksta Skofabrik i Höga Kusten, som för några år sedan fick nya delägare.
Lisa och Andreas Edin, som bor i Örnsköldsvik, gick via sitt gemensamma bolag in och köpte en del av Docksta Sko i september 2015.
Stefan Königson, som ägt och drivit fabriken i 35 år, finns dock kvar som delägare och vd och sköter den dagliga driften med personal och produktion.
– Det känns tryggt och bra. Det här är en ny bransch för oss men vi lär oss hela tiden och det finns många idéer om hur vi ska kunna utveckla företaget, säger Andreas.
Med en begränsad budget gäller det att vara smart.
Docksta Sko har fokuserat på att fräscha upp fabriksbutiken och marknadsfört den egna hemsidan hårdare.
– När det gäller butiken har vi haft många fler kunder i den än förr. Helt klart märks det att besöksnäringen i Höga Kusten är på stark uppgång.
– Nu jobbar vi för att få till bättre skyltning från E4:an in till oss och vi har också utökat till att vara en året runt–butik, säger Lisa.
Hemsidan med sin shop är en effektiv och bra säljkanal.
– Stefan Königson var tidig med en hemsida och vi fortsätta att utveckla den, säger Lisa, och fortsätter:
– Jag har mina rötter i den här delen av Höga Kusten, både jag och Andreas har bakgrunder som företagare och vi ser Docksta Sko som ett företag att värna om.
– Nu när vi tagit steget och engagerat oss i verksamheten ska det bli mycket spännande att se vad vi kan åstadkomma.
Företaget hade en gång i tiden 170 anställda och huserade på 5 000 kvadratmeter. Numera finns det cirka tio personer på lönelistan och fabriksytan är 650 kvadratmeter. Industrilokalerna inrymmer även ett flertal andra verksamheter.
På Docksta Sko utförs både stansning, nåtling, pinning och bottning vilket gör tillverkningen till ett gediget hantverk.
Lisa Edin säger att intresset för bland annat den klassiska slippersen är stor.
– Vi har kunder från små barn upp till dem som ska fylla 100 år. Och vi har haft flera tonårsgrabbar som kommit in i butiken och köpt slippers.
– Det visar på vilken bred kundkrets det finns, vilket i sig gör att det finna stora möjligheter att växa.
Den starkast växande målgruppen är dock folk från Mälardalen mellan 30 och 45 år.
Produktutveckling sker ständigt och Docksta Sko har ett nära samarbete med Tärnsjö Garveri, Jobs handtryck och Växbo Lin.
– Det ska vi bygga vidare på, säger Lisa.
Artisten och underhållaren Ronny Eriksson har en gång sagt att Dockstaslippers är världens mest offensiva skor.
”Det går inte att backa med dem.”
Och backa är inte aktuellt för Docksta Sko heller.
Nu ska företaget framåt och uppåt.
– Vi tänker strategiskt och har många visioner men skyndar långsamt. Tiden är på vår sida, säger Lisa Edin.