Länsmansgården i Lugnvik redo att ta emot ännu fler gäster och konferensgrupper

2181
Foto: Olof Wigren.
Annons

Länsmansgården i Lugnvik har byggt ut.

– Vi satsar både på att ta emot fler gäster och konferensbesökare. Behovet finns och Höga Kusten som besöksområde blir allt attraktivare, säger Anders Jonasson.

När Agneta och Anders Jonasson köpte Länsmansgården i Lugnvik och flyttade från Östersund för snart tio år sedan, var det med tanke på att både förverkliga ett drömboende och att satsa på besöksnäringen.

– Vi smygstartade 2010 och i år har vi vi byggt ut och breddat oss, säger Agneta.

Foto: Olof Wigren.

Agneta har en lång bakgrund inom och restaurangbranschen.

Anders är expert på drycker. Företrädesvis whisky.

Han är en av grundarna till Box Whisky och ett av Länsmansgårdens återkommande aktiviteter är guidade visningar på Box Destilleri – som byter namn till High Coast Destillery i sommar – bara några kilometer bort, följt av provning och middag.

– Vi är också ett Ardbeg Consulate, säger Anders.

Något som innebär att Länsmansgården är officiell ambassadör för den legendariska skotska whiskytillverkaren.

Annons
Foto: Olof Wigren.

Varje år sedan starten har Länsmansgården fått fler besökare, konferensgäster och övernattande gäster.

Det ledde till beslutet i vintras att renovera en intilliggande fastighet för att skapa fyra nya rum och en större konferensdel.

– Nu kan vi ta fler och större grupper och har totalt 17 bäddar.

– Det ställer högre krav på oss, bland annat från Brandskyddsmyndigheten, men vi kände att vi ville utveckla verksamheten och utöka kapaciteten för att motsvara efterfrågan.

– Vi har bra beläggning från större grupper på sommaren och helgerna året, men räknar med att vi kan bli ännu större på konferenssidan, säger Anders.

Den unika miljön, lugnet, läget i Höga Kusten och den mat som Agneta lagar med stor passion skapar attraktion inte bara för företag, föreningar och organisationer utan även för besökare utifrån och livsnjutare i stort.

– Ändå har vi inte lagt så stora resurser på marknadsföring. Det mesta har skett via mun–till–mun–metoden, säger Anders.

Agneta och Anders Jonasson. Foto: Olof Wigren.